http://ukrprison.org.ua/index.php?id=1221831890


Виконання положень Міжнародного пакту про громадянські та політичні права

В минулому році Україна звітувалась в Комітеті ООН з прав людини. За результатами розгляду звіту Комітет зобов’язав Україну надати відповіді на деякі питання в рекомендаціях протягом року.
Нижче наведений фрагмент Коментарю української сторони щодо заключних спостережень Комітету з питань прав людини

Коментар української сторони щодо заключних спостережень Комітету з питань прав людини

Параграф 7

1. Україна невпинно докладає зусиль для приведення свого національного законодавства у відповідність з міжнародними стандартами з прав людини. Згідно з Конституцією України, Законом України „Про прокуратуру” та наказів Генерального прокурора України прокурори усіх рівнів здійснюють постійний нагляд за додержанням законів при виконання судових рішень у кримінальних справах, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов’язаних з обмеженням особистої свободи громадян.

2. Для забезпечення регулярного нагляду за всіма місцями попереднього ув’язнення та виконання покарань один раз на місяць проводяться опитування засуджених щодо питань особистого характеру, а також вивчаються рішення, прийняті адміністрацією пенітенціарних закладів на предмет їхньої відповідності закону. Стаття 24 Кримінально-виконавчого кодексу України визначає перелік осіб, які мають право без спеціального дозволу відвідувати установи виконання покарань для здійснення контролю. Від прокурорів вимагається заслуховувати скарги затриманих і ув’язнених осіб щодо порушення їхніх прав і свобод і розслідувати такі випадки. Відповідно до статті 25 зазначеного Кодексу для забезпечення громадського контролю за дотриманням прав засуджених під час виконання кримінальних покарань створюються спостережні комісії.

3. Щодо випадку побиття до смерті 36-річного чоловіка у м. Житомирі 7 квітня 2005 року прокуратура Житомирської області порушила кримінальну справу проти громадянина Ю. за  фактом вбивства відповідно до п. 1 статі 115 Кримінального кодексу України.

4. Відповідно до протоколу попереднього розслідування 6 квітня 2005 року приблизно о 22:50 інспектор П. Житомирського міського відділу УМВС у Житомирській області передав громадянина Ю., який був у нетверезому стані, до чергової дільниці відділу разом з протоколом про адміністративне правопорушення, передбачене статтею 173 Кодексу про адміністративні правопорушення України. Громадянин Ю. був поміщений до камери попереднього затримання №2 чергової дільниці Житомирського міського відділу УМВС. Стан здоров’я громадянина Ю. значно погіршився між першою ночі та шостою ранку 7 квітня 2006 року. Інспектор П. і черговий офіцер К. вирішили, що громадянин Ю. удає із себе хворого, та завдали йому тілесних ушкоджень у вигляді синців і саден на грудях, переломів лівого та правого ребер, а також пошкодження легенів, що спричинило смерть затриманого у черговій дільниці Житомирського міського відділу о 7:35 ранку 7 квітня.

5. 27 квітня 2005 року кримінальну справу проти громадян К. і П. було передано до Богунського районного суду м. Житомира для її розгляду по суті відповідно до п. 2 статті 121 і п.3 статті 365 Кримінального кодексу України. Триває судове розслідування.

6. У випадку побиття до смерті чоловіка у Харківському СІЗО 17 грудня 2005 року прокуратура Жовтневого району м. Харкова порушила кримінальну справу проти медичного персоналу СІЗО 22 грудня 2005 року за фактом неналежного виконання їхніх професійних обов’язків, що призвело до смерті затриманого.

7. Відповідно до протоколу досудового слідства затриманого громадянина М. було направлено до медичної частини СІЗО 29 листопада 2005 року через виявлену гіпертонічну вегетативно-судинну дистонію, яка супроводжувалася втратою свідомості, падінням з ліжка, а також втратою просторової орієнтації при пересуванні по камері. 17 грудня 2005 року громадянин М. помер у медичній частині Харківського СІЗО через черепно- мозкову травму та менінгіт, який почався за чотири-п’ять днів до смерті, що спричинило посилену рвоту та потрапляння рвотних мас дихальні шляхи. Відповідно до висновків судово-медичної експертизи дії медичного персоналу Харківського СІЗО були вчасними, комплексними та належними.

8. За наслідками досудового слідства кримінальну справу було закрито 29 травня 2007 року відповідно до ч. 2 статті 6 Кримінально- процесуального кодексу. Підстав для зміни рішення про закриття кримінальної справи немає.

9. У відношенні смерті Миколи Захадхевського  у СІЗО у квітні 2004 року слід зазначити, що відділ моніторингу виконання судових рішень Харківського СІЗО  не має записів щодо такої особи. До того ж, у 2004 році у закладі не сталося жодного смертельного випадку.

10. Відповідно до статті 85-2 Кримінально-процесуального кодексу України, органи дізнання, слідчі та прокурори мають право застосовувати відеозапис при проведенні слідчих дій. Представники Генеральної прокуратури вважають, що такі відеозаписи можуть використовуватися постійно, при проведенні розслідування щодо підозрюваних, що, на їхню думку може зменшити кількість випадків, коли підозрювані відмовляються від своїх показань.

11. За останні роки Уряд України зробив кілька кроків для підтримки прав людини у правоохоронних органах, а саме:

• У жовтні 2004 року було запроваджено посаду радника Міністра внутрішніх справ України з питань прав людини та гендерних питань;

• У грудні 2005 року було створено громадську раду з питань прав людини при Міністерстві внутрішніх справ України, такі ж ради було створено при обласних управліннях Міністерства. Громадські ради є колегіальними органами, де представники громадянського суспільства та правоохоронних органів спільно визначають найбільш нагальні проблеми, що стосуються прав людини та діяльності органів внутрішніх справ, а також розробляють стратегії подолання таких проблем;

• У серпні 2006 року було створено мобільні групи моніторингу дотримання конституційних прав для проведення і свобод громадян незалежних перевірок місць ув’язнення у відношенні затриманих і ув’язнених осіб; такі групи є унікальним інструментом забезпечення громадського нагляду за діяльністю органів внутрішніх справ в Україні. Мобільні групи розглядаються як національний запобіжний механізм, до яких закликає Факультативний протокол Конвенції ООН проти тортур та інших видів жорстокого, нелюдського чи принижуючого поводження або покарання;

• У січні 2008 року в Апараті Міністерства внутрішніх справ України було створено Управління моніторингу дотримання прав людини у діяльності органів внутрішніх справ для створення системи внутрішнього нагляду за дотриманням прав людини у роботі органів внутрішніх справ відповідно до міжнародних правоохоронних стандартів.

12. Слід зазначити, 7 травня 2008 року набув чинності Закон України „Про внесення змін до Кримінального та Кримінально-процесуального кодексів України щодо гуманізації кримінальної відповідальності”.

13. Відповідно до зазначених змін і доповнень тортури караються позбавленням волі на строк від трьох до п’яти років і визначається як „Катування, тобто умисне заподіяння сильного фізичного болю або фізичного чи морального страждання шляхом нанесення побоїв, мучення або інших насильницьких дій з метою примусити потерпілого чи іншу особу вчинити дії, що суперечать їх волі, у тому числі отримати від нього або іншої особи відомості чи визнання, або з метою покарати його чи іншу особу за дії, скоєні ним або іншою особою чи у скоєнні яких він або інша особа підозрюється, а також з метою залякування чи дискримінації його або інших осіб”.

14. Таке визначення тортур відповідає статті 1 Конвенції ООН проти тортур та інших видів жорстокого, нелюдського чи принижуючого поводження або покарання.

Параграф 11

15. Сьогодні 407 (84%) ізоляторів тимчасового тримання відповідають встановленим вимогам. Камери обладнані окремими ліжками, умивальниками та вікнами, через які надходить достатньо природного світла та повітря. Ізолятори мають майданчики для фізичних вправ. Затримані отримують харчування три рази на добу, що надається за рахунок держави. Вісімдесят закладів було закрито на капітальний ремонт. Медична допомога особам, які знаходяться у місцях досудового утримання надається 29 медичними частинами та 3 пунктами першої допомоги, де не вистачає 9% медичного персоналу.

16. Додаткова інформація: станом на 1 січня 2008 року існувало 535 спеціальних установ міліції , включаючи 487 ізоляторів тимчасового тримання, де могло знаходитися до 9 800 осіб, 36 закладів утримання та  processing на 1 300 місць для осіб, затриманих за бродяжництво, та 12 спеціальних закладів тримання на 390 місць для осіб під адміністративним арештом. Відповідно до Міністерства внутрішніх справ України у таких закладах щоденно утримується 6 300 осіб.

17. Однак стан дотримання конституційних прав громадян в установах попереднього ув’язнення викликає занепокоєння, оскільки упродовж останнього року в них померло 103 затримані особи, у той час, як загальна середня кількість осіб, що утримується у таких закладах, зменшилася. Майже половина усіх смертей трапилася в ізоляторах міст Києва та Донецька.

18. Хвороби з порушенням кровообігу та респіраторні захворювання стали причиною 44,2% смертей в слідчих ізоляторах і 64% – у пенітенціарних закладах.

19. Погані умови утримання та медичного обслуговування, неналежне фінансування та перевантаженість установ досудового тримання (наприклад у Донецьку, Києві, Сімферополі та Херсоні) є додатковими причинами смертельних наслідків хвороб затриманих.

20. Спостерігалися випадки смертельно хворих на туберкульоз пацієнтів, які помирали через 10 днів після госпіталізації через невчасне направлення на лікування. Закон України „Основи законодавства України про охорону здоров’я” передбачає надання медичної допомоги у місцях утримання з урахуванням міжнародного досвіду у цій сфері .

21. Впроваджується Проект Світового банку „Контроль за туберкульозом та ВІЛ/СНІДом в Україні”  для попередження розповсюдження ВІЛ/СНІДу та туберкульозу та забезпечення адекватного лікування у пенітенціарних закладах.

22. Проект спрямований на вирішення питання епідемії туберкульозу та ВІЛ/СНІДу в Україні через підтримку Національної програми щодо контролю туберкульозу в Україні, розробленої відповідно до міжнародних стандартів, і Національної програми забезпечення профілактики ВІЛ- інфекції, допомоги та лікування ВІЛ-інфікованих і хворих на СНІД на 2004-2008 роки. Програма складається з трьох компонентів: туберкульоз, ВІЛ/СНІД і пенітенціарні заклади.

23. Підкомпонент програми щодо туберкульозу у пенітенціарних закладах стосується чотирьох сфер: розвиток інституційної та технічної спроможності; діагностика; моніторинг; лікування.

24. Підкомпонент програми щодо СНІДу зосереджується на профілактичних заходах для осіб, які живуть  з ВІЛ-інфекцією та посиленні національної спроможності.

25. Загальне фінансування компоненту, пов’язаного з пенітенціарними закладами, складає 9,9 млн. дол. США.

26. Уряд України підписав Меморандум про взаєморозуміння з Всесвітньою організацією охорони здоров’я щодо профілактики, діагностики та лікування туберкульозу , а також запровадив передові методи, рекомендовані ВООЗ і оптимальні програми та боротьби з цією хворобою.

27. Станом на 1 січня 2008 року для правоохоронних органів було виділено 104 спеціальні палати у комунальних закладах лікування туберкульозу на 400 місць. Щодня у таких палатах проходять лікування від 150 до 200 пацієнтів під наглядом співробітників правоохоронних органів. У 2007 році проходили лікування 680 пацієнтів.

28. Слід зазначити, що у 2007 році:

• у спеціалізованих управліннях Академії післядипломної освіти для пенітенціарної системи було проведено підготовку 121 лікарських працівників і близько 300 медсестер, які отримали кваліфікацію та сертифікати про завершення навчання відповідно до закону;

• 113 ВІЛ-позитивних ув’язнених отримали внутрішньовенне медикаментозне лікування, що удвічі перевищує показник 2006 року. Станом на 1 січня 2008 року 5017 ув’язнених із загальних 150 000, що утримуються у 181 закладах Державної кримінально-виконавчої служби, зареєстровані як ВІЛ-позитивні;

• 215 осіб проходили лікування в інфекційному відділенні Дарівської виправної колонії  № 10 Херсонської області, що на 35% більше, ніж у 2006 році;

• запровадження низки заходів контролю захворювань допомогли запобігти спалахам поширення кишкових інфекцій, кору, грипу та гострих респіраторних вірусних інфекцій;

• було запроваджено комп’ютерну програму діагностики інфекційних захворювань і епідеміологічного моніторингу;

• було підготовлено законопроект про внесення змін і доповнень до деяких законодавчих актів України щодо хворих, які страждають на активний туберкульоз, для вдосконалення профілактики та лікування ув’язнених осіб;

• у Донецькій області було створено відділення інфекційних хвороб для ув’язнених, які страждають на ВІЛ/СНІД;

• Державна кримінально-виконавча служба створила палати в 11 спеціалізованих медичних закладах для стаціонарного лікування ув’язнених, які відбувають довічне покарання;

• у Херсонський обласний протитуберкульозний диспансер створив відділення для лікування хворих на туберкульоз, які відбувають довічне ув’язнення;

• усі медичні заклади обладнані апаратами ультразвукової діагностики та новими рентгенівськими апаратами.  Почалася заміна медичного обладнання, що використовується у пенітенціарних закладах;

• було зроблено плановий ремонт усіх медичних об’єктів і медичних частин установ і слідчих ізоляторів Державної кримінально-виконавчої служби України;

• було проведено ремонтні та будівельні роботи на 45 об’єктах, включаючи поточне будівництво 14 нових ізоляторів тимчасового утримання, реставрацію 18 установ і капітальний ремонт 13 об’єктів на загальну суму 28 млн. грн.; було завершено реконструкцію Сторожинецького районного відділу УМВС України у Чернівецької області та капітальнийремон ізолятора тимчасового утримання Цюрюпінського районного відділу УМВС України у Херсонській області.

29. Будівництво нового ізолятора тимчасового утримання Стаханівського МВ УМВС України у Луганській області та реставрація і капітальний ремонт 12 об’єктів у Житомирській, Івано-Франківській, Київській, Львівській, Рівненській та Сумській областях і м. Києві було заплановано завершити у першому кварталі цього року. Два заклади в Автономній Республіці Крим і Київській області було заплановано завершити у другому кварталі цього року, а ізолятор тимчасового утримання Новоград-Волинського МРВ УМВС України у Житомирські області – у третьому. Загалом передбачено завершити ремонт і будівництво 16 закладів.

30. Близько 30 млн. грн. було виділено на будівництво і ремонт 35 об’єктів спеціальних міліцейських установ у 2008 році.

31. Слід зазначити, що відповідно до вимог Генеральної прокуратури, прокурори проводять комплексну перевірку спеціальних установ органів внутрішніх справ та Державного департаменту виконання покарань. За результатами такого нагляду у 2007 році було розглянуто 5 055 скарг (у порівнянні з 4 812 скаргами у 2006 році), 13 498 випадків втручання прокуратори було задокументовано (11 812), до 9 950 посадовців були застосовані дисциплінарні заходи (9114), кримінальні справи було порушено у 344 випадках (286), 295 незаконно затриманих осіб були звільнені зі спеціальних установ органів внутрішніх справ і 89 осіб було звільнено з виправних установ, де вони незаконно утримувалися.

32. З метою привести умови, в яких утримуються ув’язнені та затримані, у відповідність до міжнародних стандартів у 2006 році Уряд України схвалив Державну програму покращення умов тримання засуджених та осіб, взятих під варту, на 2006-2010 роки.

33. Головні цілі програми: удосконалення системи організаційно- правового забезпечення функціонування Державної кримінально-виконавчої служби; приведення умов тримання, медико-санітарного і побутового забезпечення засуджених та осіб, взятих під варту, у відповідність з вимогами законодавства; зміцнення матеріально-технічної бази навчальних закладів, сприяння діяльності підприємств Державної кримінально-виконавчої служби; оновлення та утримання у належному стані об’єктів інженерного забезпечення, інженерно-технічних засобів охорони та зв’язку.

34. Впровадження цих заходів, передбачених програмою, допоможу вдосконалити умови утримання засуджених і затриманих.

35. Слід зазначити, що за останні три роки посилилася співпраця з громадськими організаціями. Різні громадські організації відвідали заклади Державної кримінально-виконавчої служби 6 168 разів у 2005 році, 8 227 разів у 2006 році та 9 467 разів у 2007 році.

36. Міжнародні організації також демонструють зростання інтересу до співпраці з установами Державної кримінально-виконавчої служби. За останні три роки лише члени міжнародних організацій відвідали такі установи 845 разів, включаючи 145 разів у 2005 році, 233 рази у 2006 році та 467 разів у 2007 році. 37. Значно зросла кількість перевірок органів і закладів Державної кримінально-виконавчої служби з боку різних моніторингових агентств, а також кількість відвідувань представників іноземних Держав, релігійних і громадських організацій та засобів масової інформації.

38. Для гуманізації та покращення умов утримання затриманих осіб до Закону України „Про попереднє ув’язнення” було внесено зміни для вдосконалення правового стану затриманих осіб і умов їхнього утримання. Це включає скасування деяких дисциплінарних покарань, які були встановлені для ув’язнених, таких як позбавлення права купувати їжу та отримання посилок упродовж місяця. Також докладаються зусилля для забезпечення адекватного доступу до правової літератури осіб, які утримуються у слідчих ізоляторах, включаючи тлумачення деяких конституційно-правових положень.

39. Закон України „Про внесення змін і доповнень до Кримінального кодексу України та Кримінально-процесуального кодексу України щодо гуманізації кримінальної відповідальності” передбачає послаблення покарання за незначні правопорушення та для певних категорій громадян.

40. Цей Закон сприятиме ефективній реалізації державної політики виконання покарань і приведе порядок і умови виконання вироків у відповідність до міжнародних стандартів згідно з Європейськими в’язничними правилами.